Veebi kasutatavus

Veebi kasutatavuse positiivne näide

Minu arvates on interneti kasutatavuse puhul üks suuremaid plusse see, et internet on juba kaua aega töötanud ning see, et kasutatakse teatud standardeid. See võimaldab erinevatel veebilehtedel kasutada sellist asja nagu intuitsioon. Sõna intuitsiooni on võimalik defineerida mitmet moodi, kuid hetkel kasutan wikipediat enda abilisena, kus on kirjas nii:

 "Sõna Intuitsioon kasutame tavaliselt siis, kui sisetunne, vaist ütleb meile midagi, me aimame midagi või saame millestki aru, kuid ei suuda seda põhjendada või siis ei näegi vajadust selle põhjendamiseks. Intuitsioon võib avalduda erinevates situatsioonides."

Tänapäeval on intuitiivsus veebi rakenduste arendamises ning UX kujundamises väga oluline. Kui ma peaksin oma sõnadega kirjaledama intuitsiooni siis oleks mu näide umbes selline: Kui panna mind ükskõik millisele tänapäevasele veebilehele kus on disainis olnud olulisel kohal intuitiivsus, siis oskan ma veebilehest mitte midagi teadmata suure tõenäosusega kõik vajalikud asjad väga kergesti üles leida. Intuitiivsus hõlmba endas kõiki Jakob Nielseni poolt välja toodud kasutatavuse komponente.

Veebi kasutatavuse negatiivne näide

Negatiivse näitena mainiks sellist Jakob Nielseni komponenti nagu "rahulolu" ning mida teeb sellele tänapäeva veebi reklaamindus. Tegemist on väga suure teemaga ning seda tehakse mitmet erinevat moodi, aga üritan luua mingisugust loogilist struktuuri. Interneti reklaamid oli kohe esimene mõte mis mulle pähe tuli lugedes selle nädala ajaveebiartikli teemat.

Esimesena käsitleks selliseid veebilehti kus reklaamid teevad kasutamise peaaegu võimatuks. Kasutatakse erinevaid tüütuid reklaamimisviise nagu pop-upid, reklaamid mis blokeerivad sisu ning mille kinni panemiseks on hästi väike x nupp (kui mööda vajutad suunatakse kusagile edasi), genereeritakse neid järjest samal ajal kui kasutaja üritab lehe sisu lugeda või vaadata. Sellisel juhul tekib küsimus, et mis üldse selle veebilehe mõte on. Oskan ainult spekuleerida, et mingil hetkel oli veebileht kasulik ja sai palju kasutajaid ning siis omanik otsustas ruttu võimalikult palju raha saada ning teda ei huvitanud enam veebileht.

Lisaks sellele on ka veebilehti mis päris nii hullud ei ole, kuid ikka on mõned pop-upid mis tekitavad uusi interneti browseri tabe, panevad aeg-ajalt veebilehe sisu pausile. Pakuvad tasulist versiooni kus raha eest saab tüütutest reklaamidest lahti.

Viimasel kohal on minu jaoks need lehed kus on mõni google ad kusagil lehe vasakus või paremas ääres ning sisu ei sega. Samuti pakuvad mõned neist tasulist varianti. Sellisel juhul suudan ma reklaamidega leppida, et veebilehe omaniku toetada veidike.

Selline kasutatavust segav nähtus tõi omakorda kaasa ad-blockerite (reklaami peitvad ad-onid) laia leviku. Oma nooremas eas ei olnud mul mingit probleemi ad-blocker peale visata ja teha mida tahan. Vanemaks saades kui on mingi teenuse pakkuja, hea veebileht, mõni videode valmistaja keda toetada tahan siis olen nõus nende jaoks reklaamid peale jätma. Siis tekib selles jälle mulle omakorda peavalu reklaamide majandamisega.

Kokkuvõtteks ütlen, et enamike interneti ebamugavuste või eripäradega olen ammu ära harjunud, kuid interneti reklaamid on ikka see teema mis koguaeg mulle ette jääb ning minu kasutatavust häirib.

Comments

Popular Posts