IT professionaal Eestis

Selles postituses kirjutan veidike oma nägemusest, mida tähendab olla IT professionaal Eestis. Ise töötan tarkvara testijana Eesti mõistes suures IT ettevõttes ning minu arvamused tulevad selle mätta otsast.

Eeldused

Minu arvates on kõige tähtsam eeldus huvi. Huvi õppida, uurida, proovida, teha. Muidugi on tehnilised oskused ka väga olulised. Omast kogemusest olen siiski märganud, et inimestel kellel on suur huvi tulevad need tehnilised oskused ka üsna kiiresti, isegi siis kui algselt on need puudulikud.

Teisel kohal arvan, et on ikka tehniline oskus sellele spetsiifilisele ametikohale, kus töötad. IT professionaal võiks oma valdkonnas olla võimalikult laialdase silmaringiga ning pidevalt tegeleda enesearendamisega. Sellist tüüpi on see inimene keda mina peaksin tõsiseks professionaaliks.

Kokkuvõtvalt tundub nagu kaks vastuolus olevat argumenti, kuid mina näen asja nii et põhjalikud tehnilised oskused on alguses suur eelis, kuid inimene kes näiteks valdkonnas on uus kuid on väga suure huviga jõuab sellele tasemele järgi ning ületab selle taseme. Olen näinud inimesi kes on mingid oskused omandanud ja siis lihtsalt purjetavad selle pealt ning olen näinud neid kes koguaeg tegelevad enesearendamisega. Mõlemad saavad olla professionaalid kuid ise eelistan seda tüüpi kes tegeleb pidevalt enesearendamisega, sellisel juhul on ka inimene tulevikus professionaal.

Omadused

Minu arvates on kõige tähtsamad omadused ausus ja otsekohesus. Kui inimesel on need kaks omadust siis see teeb temaga suhtlemise hästi kergeks, saab probleeme kiiresti ja selgelt arutada ning selle tõttu saab neid ka kiiremini lahendada. Väga pikalt omaduste osas ei oska arutleda. Eks inimestel on igasuguseid erinevaid omadusi ja iseloomujooni, kuid spetsiifiliselt nende kahe omadusega leian isiklikult et saab kõik probleemid lahendatud.

Oskused

Leian, et kõige tähtsam oskus (eeldusel, et vähemalt mingi baastase on tehnilistel oskustel olemas) on suhtlemisoskus. Selle nädala wiki artiklis välja toodud kirurgi näide pani mõtlema küll, kuid leian, et siiski on IT ettevõttes töötamine veidike erinev. Kirurgil on küll meeskonna töö oluline, kuid see suhe on pigem selline kirurg ja abilised. IT meeskonnatöös on kõik liikmed olulised. See, et mingi tüüp on hästi tark, aga ülbe ei päästa teda, sest toode vähemalt meie puhul valmib 12 inimese koostööna, mitte ühe inimese puhta koodiga. Kui mul oleks valida uus kaastöötaja siis ma 100% valiksin inimese kes on hea suhtleja ja kellele saab aja jooksul kõik asjad selgeks õpetada, kui keegi kes ei suhtle üldse, aga on väga tark. 

Samas tehnilised baasteadmised on ka minu arvates väga olulised. Mina näen asja umbes nii, et baasoskused mida iga IT töötaja võiks teada on:
  • Arvuti kasutamine ja operatsioonisüsteemid
  • Vähemalt baastasemel programmeerimisoskus
  • Andmebaasid ja päringud
  • Arusaam internetist, veebitehnoloogiast ja võrkudest
  • Arusaam serveritest ja infovahetusest
Kui need oskused on omandatud siis leian, et inimene on võimaline töö kõrvalt saama oma spetsiifilise eriala täielikuks professionaaliks. Siin kohal mängib olulist rolli eelnevalt mainitud huvi. Oma kogemusena olen näinud, et kõik on võimalik.

Comments